The Interlude of the Black Woman in the «Coloquio de Gila» by Lope de Rueda, and Other Black Women in Sixteenth-Century Spanish Theater

Authors

  • María Luisa Lobato Grupo PROTEO-Universidad de Burgos

DOI:

https://doi.org/10.13035/H.2017.05.01.20

Abstract

The Coloquio de Gila by Lope de Rueda, which came to light less than a decade ago, presents the figure of the black woman Sofía with a number of identifying characteristics. Some of these characteristics are already found in poetic texts that contain a noticeable element of dramatisation and were written towards the end of the fifteenth century, such as those by Anrique de Mota and Rodrigo de Reinosa. But it is in the sixteenth century that the ‘black woman’ character type appears in literary works by Jaime de Huete, Feliciano de Silva, Gaspar Gómez de Toledo, Gil Vicente and Diego Sánchez de Badajoz. These works constitute a sufficiently wide repertoire to examine the black woman character type and to establish the characteristics of this type on the basis of the literary texts in which she appears.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andújar Castillo, Francisco. «Sobre las condiciones de vida de los esclavos en la España moderna. Una revisión crítica», Chronica Nova, 26, 1999, pp. 7-36.

Baranda Leturio, Consolación, «Las hablas de negros. Orígenes de un personaje literario», Revista de Filología Española, 69, 3-4, 1989, pp. 311-333.

Castellano, Juan R., «El negro esclavo en el entremés del Siglo de Oro», Hispania, 44, 1, 1961, pp. 55-65.

Cátedra, Pedro, «Lope de Rueda y el Coloquio de Gila», en «Tres coloquios pastoriles» de Juan de Vergara y Lope de Rueda (Valencia, 1567), San Millán de la Cogolla, Cilengua, 2006, pp. 389-465.

Cortés López, José Luis, La esclavitud negra en la España peninsular del siglo XVI, Salamanca, Universidad de Salamanca, vol. 69, 1989.

Fra Molinero, Baltasar, La imagen de los negros en el teatro del Siglo de Oro, Madrid, Siglo XXI, 1995.

Fra Molinero, Baltasar, «Los negros como figura de negación y diferencia en el teatro barroco», Hipogrifo, 2, 2, 2014, pp. 7-29.

Gómez de Toledo, Gaspar, Tercera parte de la tragicomedia de Celestina, ed. Mac E[ugene] Barrick, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1973.

Granda, Germán de, «Sobre el origen del “habla de negro” en la literatura peninsular del Siglo de Oro», en Estudios linguisticos hispánicos, afrohispánicos y criollos, Madrid, Gredos, 1978, pp. 216-233.

Huete, Jaime de, Tesorina. Vidriana, ed. Ángeles Errazu, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2002.

Lawrence, Jeremy, «Black Africans in Renaissance Spanish literature», en Black Africans in Renaissance Europe, ed. T.F. Earle y K.J.P. Lowe, Cambridge, Cambridge University Press, 2005, pp. 70-93.

Lobato, María Luisa, La jácara en el Siglo de Oro español: Literatura de los márgenes, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2014.

Lobato, María Luisa y Alain Bègue (ed.), Literatura y música del hampa en los Siglos de Oro, Madrid, Visor Libros, 2014.

Moro, Laura Puerto, Obra conocida de Rodrigo de Reinosa, San Millán de la Cogolla, Cilengua, 2010.

Mota, Anrique da, D’Anrique da Mota a um Créligo sobre ũa pipa de vino que se lhei foi polo chão, e lamentava-o, en Cancioneiro General de García de Resende. Edición de 1848 digitalizada por la Biblioteca Nacional de España, ed. E.H.v. Kausler, Stuttgart, Gedruckt auf Kosten des literarische Vereins, 1848, vol. III. Disponible en línea: <http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000004782&page=1> [9/1/2017].

Profeti, Maria Grazia, «Il negro nella commedia aurea», en La maschera e l´altra, ed. Maria Grazia Profeti, Florencia, Alinea, 2005, pp. 1000-1016.

Rueda, Lope de, Eufemia y Armelina, ed. Fernando González Ollé y Vicente Tusón, Salamanca/Madrid/Barcelona/Caracas, Anaya, 1967, pp. 55-112.

Sánchez de Badajoz, Diego, La hechicera, en Farsas, ed. José María Díez Borque, Madrid, Cátedra, 1978, pp. 485-495.

Sánchez de Badajoz, Diego, Recopilación en metro (Sevilla, 1554), ed. Frida Webber de Kurlat, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, 1968.

Santos Morillo, Antonio, «Caracterización del negro en la literatura española del XVI», Lemir: Revista de Literatura Española Medieval y del Renacimiento, 15, 2011, pp. 23-46.

Silva, Feliciano de, Segunda Celestina, ed. Consolación Baranda, prólogo Fernando Arrabal, Cátedra, 1988.

Stoichita, Victor I., «La imagen del hombre de raza negra en el arte y la literatura españolas del Siglo de Oro», en Herencias indígenas, tradiciones europeas y la mirada europea: actas del Coloquio de la Asociación Carl Justi y del Instituto Cervantes de Bremen, ed. Helga von Kügelgen Kropfinger y Gabriele Schulze, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, 2002, pp. 259-290.

Swiadon Martínez, Glenn, «Los villancicos de negro y el teatro breve. Un primer acercamiento», en La literatura popular impresa en España y en la América colonial: formas y temas, géneros, funciones, difusión, historia y teoría, dir. Pedro Manuel Cátedra García y María Sánchez Pérez, ed. Laura Puerto Moro, Eva Belén Carro Carvajal y Laura Mier Pérez, 2006, pp. 161-168.

Tobar, María Luisa, «Los disfrazados de mujer en la Floresta de engaños de Gil Vicente», en Los albores del teatro español: actas de las XVII Jornadas de Teatro Clásico, Almagro, ed. Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal, 1995, Ciudad Real, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 139-154.

Vicente, Gil, Floresta d’Enganos, en As obras de Gil Vicente, dir. José Camões, Lisboa, Centro de Estudos de Teatro da Facultade de Letras da Universidades de Lisboa/Imprensa Nacional-Casa da Moneda, 2002, vol. I, pp. 479-515.

Weber de Kurlat, Frida, «El tipo cómico del negro en el teatro prelopesco: fonética», Filología, 8, 1962, pp. 139-168.

Weber de Kurlat, Frida, «Sobre el negro como tipo cómico en el teatro español del siglo XVI», Romance Philology, 17, 2, 1963, pp. 380-391.

Published

2017-05-16