Borges and Escher: the baroque labyrinth and the Neo-Baroque perception paradoxes
DOI:
https://doi.org/10.13035/H.2016.04.02.16Abstract
In baroques labyrinths it get consumed the perverse pleasure of artificious complexity, the enthusiasm for a virtual architecture able to metaphorise the endless trajectories of an inextricable universe. One of the evidents signs of neo-baroque crisis in Borges’s poetics is, without doubts, the presence of labyrinth’s geometrical metaphors. Also Escher, through his graphics representations of the unestable equilibrium between illusion and disillusion, between decryption and ontological doubt, between figures possibles and impossibles, ends enrolling himself in the scope of neo-baroque crisis.Downloads
References
Cuesta Abad, José María, Ficciones de un crisis, Madrid, Editorial Gredos, 1995.
Borges, Jorge Luis, Ficciones, en Obras completas, vol I, ed. Carlos V. Frías, Buenos Aires, Emecé, 2002a, pp. 425-529.
Borges, Jorge Luis, Discusión, en Obras completas, vol I., ed. Carlos V. Frías, Buenos Aires, Emecé, 2002b, pp. 173-285.
Deleuze, Gilles, El pliegue Leibniz y el Barroco, Barcelona, Paidós, 1989.
De Toro, Alfonso, «¿Paradoja o rizoma? Transversalidad y ”escriptibilidad” en el discurso borgeano», en El siglo de Borges, ed. Alfonoso de Toro y Suzanna Regazzoni, Frankfurt/Madrid, Vervuert/Iberoamericana, 1999, vol. I, pp. 173-207.
Eco, Umberto, Trattato di semiotica generale, Milano, Bompiani, 1975.
Emmer, Michele, Il Fascino enigmatico di M. C. Escher, Napoli, Cuen, 1989.
Enzensberger, Hans Magnus, «Estructuras topológicas en la literatura moderna», Sur, 300, 1966, pp. 24-46.
Ernst, Bruno, Avventure con figure impossibili, Colonia, Taschen, 1990.
Feynman, Richard, La fisica di Feynman, Bologna, Zanichelli, 2001.
Foucault, Michael, Las palabras y las cosas, México, Siglo XXI, 1990.
Jamnitzer Wentzel, Perspectiva corpum regularium, Madrid, Siruela, 2006.
Kuhn, Thomas, La estructura de las revoluciones científicas, Buenos Aires, FCE, 1998.
Leonardi, Emanuele, Borges: libro-mundo y espacio-tiempo, Buenos Aires, Biblos, 2011.
Leonardi, Emanuele, «Borges: paradojas y metaficción», Landa, 1, 2, 2013, pp. 300-308.
Leonardi, Emanuele, Il postmoderno nella letteratura argentina: Fernández, Borges, Bioy Casares, Roma, Carocci, 2014.
Penrose, Roger, Escher and the visual representation of mathematical ideas, en M. C. Escher: Art and Science, Ámsterdam, North-Holland, 1986.
Penrose, Roger, «Impossible objects: A special type of visual illusion», British Journal of Psychology, 49, 1958, pp. 31-33.
Perez, Alberto Julián, Poetica de la prosa de J. L. Borges, Madrid, Gredos, 1986.
Ricoeur, Paul, Tiempo y narración, Buenos Aires, Siglo XXI, 2004.
Russell, Bertrand, Los principios de la matemática, Buenos Aires, Espasa-Calpe, 1948.
Segre, Cesare, Avviamento all’analisi del testo letterario, Torino, Einaudi, 1999.
Vecchio, Diego, «”Yo no existo”. Macedonio Fernández y la filosofía», en Historia crítica de la literatura argentina, vol. 8, Buenos Aires, Emecé, 2007, pp. 381-418.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Hipogrifo (ISSN: 2328-1308) es una revista bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Unported.